مجلهء حقیقت «تاسیس1384ش» دورهءجدید.
از اینکه مجلهءحقیقت را انتخاب کردید خوشحالیم.
مارا از آثار و نظرات سازندهء خود بهره مند کنید.
majallehaqiqat.loxblog.com
براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
آخرین نطرات
علی آقا محمدی - تشکر فراوان از آقای اسماعیلی بابت گزارش خوبشون - 1396/11/25
فهیمی - سلام.مدت زیادی از فعالیت در مجله حقیقت دور بودم امروز دیدم مجله پرباری شده و مطالب بسیار مفید ارایه می شود. از دست اندر کاران و عزیزانی که زحمت میکشد کمال تشکر را دارم. - 1396/3/16
mohseni - روحش شاد
خداوند غریق رحمتش کند با این فعالیتهای ماندگارش
امروز هرچه داریم از دست علمای خاضع و زحمت کش است
همه مایه افتخار اسلام و مسلمین هستند. - 1395/10/4
حیاتی - سلام استفاده کردیم عالی بود - 1395/2/25/majallehaqiq
حیاتی - سلام تشکر از اطلاع رسانی جامع پاسخ: سلام سپاس از حسن نظرتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
برخودلازم میدانم از تمامی کسانی که باعث وبانی برگزاری این مراسم معنوی بودند ویادوخاطرات انشهدای بی شمع وچراغ را درخاطره ها طنین انداز نمودند تشکروقدردانی نمایم وخداقوت رانثارشان کنم.
اجرکم عندالله پاسخ: سلام...
سپاس از حسن نظر شما... - 1395/2/22/majallehaqiq
محمد بیانی - عکس یاد گاری تان حرف نداشت اشنایان قدیمی در هم جمعند روح شهدا را هم خدا وند غریق رحمت .نماید پاسخ: ممنون از ارسال پیامتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
آریایی - ان شا الله تمام عاشقان و دوست داران اهل بیت ع بتوانند به سلامت به زیارت امام حسین ع مشرف شوند...
و هر دو دولت عزیز و برادر ایران و عراق بتوانند در امر ورود و خروج زایران همکاری کنند.
- 1394/9/7/majallehaqiq
دين بمعناى تسليم شدن همه موجودات جهان هستى در برابر فرمانهاى الهى يا حاكميت "قوانين تكوينى" در جهان ماده وحاكميت "احكام وقوانين تشريعنى" درجامعه انسانى است كه از طريق پيامبران الهى ابلاغ مىشود، اما فرمان وقانون ديگرى هم داريم كه بايد بنداى آن گوشداد وتسليمآن هم شد وآن قانون فطرتست. شهيد صدر دين رابعنوان شكل سوم قانون تاريخى ميداند ومى نويسد: شكل قانون تاريخى كه قران در شناسندن آن اهتمام بليغ فرموده همان شكل گرايشها وكششهاى فطريست كه هرچند قاطعيت قوانين را ندارد وميتوان با آن به مبارزه در آمد ولى دير يا زود حاكميت خود را ظاهر ميسازد ( [1] )
شهيد در اين رابطه مثالى از مخالفت با قوانين ازدواج ذكر مىكند وميگويد: ميشود ازدواج را ترك نمود ولى ترك آن در دراز مدت پيامدهاى تكاندهندهى براى فرد وجامعه خواهد داشت.
به عقيده علامه طباطبايى، نیز،رابطه تكوين واعتبار آن قدر قوى است كه اگر آن تكوين به صورت اعتبار در بیايد، ميشود مقررات دين، واگر مقررات اعتبارى به صورت تكوين درايد ميشود فطرت وحقيقت انسان.[2]
بنابراین،"دین" تلطیف شده خلقت وتکوین خواهدبود که به صورت الفاظ ومفاهیم رخ نمود وطبعا فطرى بودن پديده دين عينيت پيدا ميكند.
قران كريم از دين، به فطرت، كه در لغت به معناى آفرينش خاص است، ياد ميكند، كه فطرت ميشود آفرينش خاص. اين آفريده خاص ميتواند شبيه عقل، روح و يا نفس انسان، و همطراز، با تراوشات آن كه نيز فطرى اند، در بعد ادراكى واحساسى باشد. تراوشات روح و عقل و يانياز فطرى و همسنخ باآن...
1-5ديدگاه شهيد در باره اسلام، رهبر زندگى :
ديدگاههاى شهيد صدر در مورد اسلام و زندگى تحت عناوين زير قابل بررسى است:
تسليم وتن سپارى همگانى جهت اجراى مجموعه احكام اسلامى
ضرورت شناخت عميق اسلام
پويايى و معنا دارى اسلام،
فلسفه و ضروت تنظيم حيات اجتماعى براساس دين :
ضرورت حكومت ازنگاه شهيد صدر:
ضرورت نظام اسلامى
تسليم وتن سپارى همگانى جهت اجراى مجموعه احكام اجتماعى سياسى اسلام:
نخست به يك بر داشت جالب قرانى از شهيد درمورد اهميت پايبندى به اسلام، پس باور وایمان، به آن اشاره مىكنيم ايشان ذيل آيه :
«يايهااللذين آمنوا ادخلوا فى السلم كافة و لا تتبعوا خطوات الشيطان انه لكم عدو مبين»بقره،208
بحثى دارد كه برداشت عميق و نوينى از اهميت دولت و حكومت باديد گاه تربيتى و نظاممند بودن سامانه سياسى اسلام،ارائه مىكند. وى تسليم بودن در برابر تمام اوامر و نواهى پروردگار را شرط مسلمان بودن معرفى مىكند وچنین مى نویسد: "سلم" يكى به معناى صلح و به معناى عقيده و ايمان آمده، ولى معناى ديگر" سلم" تسليم بودن به صورت كامل و در تمام امور، در برابر پروردگار ميباشد. ازاين جهت كلمه سلم در اين جا به معناى صلح نمىباشد مگر مجازا. شهيد، در تحليل اين آيه مىگويد: "تسليم شدن" در اين جا تسليم فردى و بريده از ساير مسلمين در برابر خدانيست، بلكه منظور تسليم و وارد شدن همه، زير پرچم اسلام است. مراد از تسليم شدن ايجاد كيان و سيستم، در سايه يك رهبرى و پزيرش حاكميت عملى و همه جانبه دين و رهبرى دينى و بدست گرفتن زمام امور جامعه بشرى و اقامه قانون و دعوت انسانها در پر تو حيات الهى است و با وجود موجوديت حاكميت ديگر و ياتعدد سلطه، تسليم واقعى در برابر خدا، معناندارد. پس دخول در سلم، تسليم كامل و همه جانبه فكرى، قلبى و عملى همه افراد و دسته ها، در سايه تمام اسلام است. اسلام منسجم وداراى پايگاه مركزى و قدرت واحد، كه جامعه را از هر انحراف و بيراهه روى، حفظ كند. و در غير اين صورت، تسليم واقعى، معنا ندارد و گرنه همه در تمدن سود پرستانه مادى ذوب خواهندشد.[3]
آية الله صدر در بحث ديگرى بااشاره به روايت بسيار جالبى كه باز هم ناظر به ديد گاه تربيتى اوست، مىنويسد: اَوَّلُ ما يَتَعَطَّلُ مِنَ الاِسلامِ هُوَ الحُكمُ بما اَنزَلَ اللّه سُبحانَهُ و تَعالى، و ما آخرُ ما يَتَعَطَّلُ مِنَ الاِسلامِ هُوَ الصَّلاةُ(سال پى از پيامبر نوشته شهيد سيد محمد باقر صدر، ص 41و (42تعطيل پشت سرهم فرمانهاى الهى، چيزى براى اسلام باقى نخواهد ماند.
[1] -سيد محمد باقر الصدر، انسان مسوول وتاريخ ساز، ترجمه محمد مهدى فولادوند، ص 52و 53تهران چاپ.. انتشارات بنياد قران
[2] - علامه،در تعریف ایمان؛ چنین می نویسد:"ایمان" ازریشه "امن" ومعنای اصلی آن امنیت دادن است؛به این دلیل که مومن درپرتو ایمان خویش ،میتواند باورهای خویش را ازگزند شک ووتردید درامان نگاه دارد.
ایمان، عبارت است از اذعان وتصدیق به چیزی؛ باالتزام بلوازم آن.
به نظر علامه طباطبایی، ایمان عقد وحالت قلبی است که برای مومن امنیت می آورد..این یقین میتواند برخاسته از علم حصولی یا شهودی وحضوری باشد.لذامتعلق ایمان یک امرعینی حقیقی است که لزوما از حقانیت برخوردارست..
ایمان یکی است ولی ماهیت تشکیکی دارد، محمد حسین الطباطبائی،تفسیر المیزان، ذیل آیه "قد افلح المؤمنون"